Workshop Direct Mail


Tijdens mijn stage periode bij Digital Inside ben ik veel in contact geweest met direct marketing. De workshop direct mail kan beter worden omschreven als direct marketing. We hebben het breder aangepakt dan direct mail. Direct marketing is gesegmenteerde klanten direct benaderen, waarbij de reactie meetbaar is en gebruik wordt gemaakt van klantdata ten behoeften van klantoptimalisatie.

In het eerste dagdeel gaf Mariëlle Grootjans van de Looman Groep de workshop. Zij is CRM marketeer. Ze gaf ons relevante informatie met het opstellen van mails. We leerde om een sterke openingsregel te maken. Ook dat personalisatie nog veel belangrijker is dan vroeger. Wanneer een betaald voetbal organisatie jou een mail stuurt met een foto van je favoriete voetballer, is de kans 4 x zo groot dat de afbeelding wordt geopend. E-mail marketing wordt steeds minder, maar het werkt nog steeds. 72% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail bij een webshop. Daarbij zijn 94% van de Nederlanders ingeschreven op een nieuwsbrief.

Voor in project neem ik de informatie zeker mee. We hebben regelmatig mailcontact met onze opdrachtgever en partners die betrokken zijn bij ons concept. Voor onze eindpresentatie moesten we alle belanghebbenden uitnodigen. Ik heb een sterke openingsregel geschreven en een call to action aan de mail toegevoegd. Ze moesten aangegeven of ze aanwezig zijn bij de eindpresentatie. Met een makkelijke knop konden ze meteen aangeven of ze aanwezig zijn. De communicatie verliep via Youri. Hij is ons contactpersoon bij de partners. Ik heb alleen geholpen met het opstellen van de mails.

Het tweede en derde dagdeel werden gehouden door Damian Francois en Tom van den Boom van Sportscloud. De twee dagdelen werden in één dagdeel gehouden, omdat er een landelijke staking was in Nederland. In de workshop gingen ze dieper in op social messasing. Social messaging kan zeker belangrijk worden voor ons programma. Ik wil de KNVB adviseren om Whatsapp te gebruiken als marketing tool. 81% van de mensen opent de links op Whatsapp en 90% waardeert de persoonlijke apps. Het is een makkelijke manier om onze doelgroep te bereiken. Onze doelgroep ambitieuze studenten zijn actief op Whatsapp.

Naast dat het goede resultaten oplevert, spring je meteen in op de trend van personalisatie. Dit werd in het eerste dagdeel verteld door Marielle Grootjans. Ook dit werd nog eens bevestigd door Sportscloud.

Het laatste dagdeel heb ik niks nieuws geleerd. Het was meer een herhaling van de afgelopen drie dagdelen. De workshops is zeer nuttig geweest voor mijn ontwikkeling. Ik heb nu meer kennis op kunnen doen met direct marketing en messaging. Ik raad het zeker aan om deze workshop te volgen als je houdt van online marketing. Direct Marketing is daar een onderdeel van.

Belangrijkste quote: ‘De impact van messaging is veel groter dan email marketing. Het voordeel is dat je op het juiste moment bent, op de juiste plaats en op de juiste manier’ – Damian Francois.