Understand fase

In contact gekomen met experts – blog 2

In contact gekomen met experts – blog 2


(Week 3 & 4)

De eerste twee weken zijn weer voorbij. In deze twee weken hebben vooral veel deskresearch gedaan en ons in gelezen in het onderzoek van Youri. Hij heeft al veel fieldresearch gedaan bij de verenigingen. Daaruit blijkt dat veel verenigingen kampen met een scheidsrechters te kort. Ook werken de clubs amper samen op het gebied van scheidsrechters. Dit zien wij als een unieke kans voor de verenigingen.

Marketing afdeling

Deze twee weken hadden we veel afspraken gepland. We zitten namelijk in de eerste fase van ons onderzoek. In deze fase is het belangrijk om zo veel mogelijk te weten te komen over het onderwerp. Op 20 maart zijn wij in contact gekomen met Marije Min. Zij werkt bij de marketingafdeling van de KNVB. Zij hebben al regelmatig onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Het gesprek is gevoerd met een interviewschema. Deze hadden we van te voren opgesteld. Helaas, kon ik niet aanwezig zijn bij het gesprek. Ik moest op de Hogeschool Rotterdam zijn voor een hoorcollege. Om niks van het gesprek te missen, had ik gevraagd aan Sven of hij het gesprek kon opnemen. Hij had dit gedaan en een gespreksverslag gemaakt. Dit gesprek heb ik terug geluisterd en gelezen. Het gesprek was zeer nuttig. We hebben van de afdeling verschillende soorten rapporten gekregen. De rapporten hebben we zorgvuldig doorgenomen en ik heb de belangrijkste insights eruit gefilterd. Dit heb ik in een bestand gegooid. Ik heb de meest belangrijke insights verwerkt en overzichtelijk gemaakt. Gestructureerd te werk gaan, zijn één van mijn kwaliteiten. Een belangrijke insights is dat de clubscheidsrechter gemiddeld 47 jaar oud is en daarvan is 97% man. Hier willen wij wat aan gaan doen.

Belangrijke insights uit de rapporten

Gesprek met Hans Quaars

In Zeist zijn we ook in contact gekomen met Hans Quaars. Hij is verantwoordelijk voor clubarbitrage in regio Zuid-Holland en zit al 20 jaar in het vak. Hij heeft dezelfde functie als Ellen Ter Avest. Hij vertelde hoe onze oosterburen het scheidsrechters beleid aanpakken. In Duitsland moet elk team een scheidsrechter leveren. Deze scheidsrechters fluiten niet voor je eigen vereniging. Hiermee voorkom je thuisfluiters en het tekort van scheidsrechters. Hij ziet kansen om dit in Nederland ook toe te laten passen. Hij vertelde ons dat dit wel eens geprobeerd was in Zeeland. Toch ziet hij hier potentie in, omdat het bij onze oosterburen wel lukt. Dit gesprek hadden we van te voren niet gepland. We waren in Zeist en hij wilde graag met ons een gesprek aangaan. Daarom hadden we van te voren geen interviewschema opgesteld. Hij nam ons echt mee in zijn visie. Hij vertelde ons dat we het kleiner moeten aanpakken. Zeker in de gebieden noord en oost. De mensen zijn veel anders dan de mensen in de randstad. Met kleinschalige projecten kan je veel impact maken. Een mooie visie om mee te nemen voor ons project. We hebben dit gesprek niet in een gespreksverslag verwerkt. Dit waren we op dat moment vergeten. De volgende keren willen we wel het gesprek vastleggen.

Enquête verstuurd

Vorige week waren we begonnen met het opzetten van de enquête. We hebben de mensen benaderd die open stonden voor een vervolgonderzoek. We zijn nu dieper ingegaan op de wensen en behoeften van de verenigingen en het beleid op het gebied van clubarbitrage. Deze enquête is naar 230 mensen gestuurd die open stonden voor een vervolgonderzoek. Het is verstuurd naar de contactpersoon van de verenigingen voor de KNVB. Dit zijn meestal de scheidsrechters coördinatoren of iemand van het bestuur. Zij zijn verantwoordelijk voor het scheidsrechters beleid. Mijn rol was in deze situatie het opstellen van de vragen. Bij de KNVB mag je niet zo maar een enquête versturen naar de verenigingen toe. Het moest eerst worden gecontroleerd door Ellen Ter Avest en haar werkgever. Op het einde van de dag was onze enquête goedgekeurd en konden we hem versturen. Youri verstuurde die dag nog de enquête naar de verenigingen toe. De communicatie verloopt via Youri, omdat hij een mail adres heeft van de KNVB. De respons is hoger als we vanuit de KNVB handelen. Voor de volgende keer hadden we een beter tijdstip moeten kiezen voor het versturen van de enquête. De enquête hadden we verstuurd op woensdagmiddag om 16.00. Het was beter geweest om de donderdagochtend te pakken. De respons wordt dan nog hoger.

Verenigingsadviseurs

Woensdag 27 maart zijn we met ze allen naar Zwolle afgereisd. Hier zit een locatie van de KNVB. Hier hebben we gesproken met een verenigingsadviseur. We wilden graag in contact komen met de vereniging adviseurs, omdat zij direct contact hebben met de omliggende verenigingen. Zij horen de eerste problemen van de verenigingen. Hierdoor kunnen we het probleem nog beter gaan begrijpen. De eerste afspraak hadden we gepland met Linda Demmink. Zij is de verenigingsadviseur van Flevoland en Overijssel. Om het gesprek goed structuur te geven, had ik van te voren een interviewschema gemaakt. Ik was in deze situatie de interviewer samen met Sven. Om bewijsmateriaal te verzamelen van het gesprek hadden we Bart laten notuleren en een audio-opname laten maken. Met dit gesprek gingen we echter dieper over het probleem nadenken. Linda Demmink: het imago van de scheidsrechters schaadt door gevallen die in de media uitgelicht worden. Ook moeten verenigingen handvaten geven voor het scheidsrechters beleid. Een stappenplan met voorbeelden geven. KNVB Assist dient als hulpmiddel, maar nog onbekend bij verenigingen. Verenigingen moeten beseffen dat zij zelf ook actie moeten ondernemen.

Even lachen met Bart

De tweede afspraak was de woensdag erop. Dit was ook in Zwolle en toen spraken we met Maarten Vruggink. Hij is de verenigingsadviseur van de Achterhoek en Twente. Ook hier hadden we van te voren een interviewschema gemaakt. Met dit gesprek gingen we meer over oplossingen nadenken. Maarten Vruggink: je moet inspelen op de trots van de scheidsrechter, maatschappelijke stage bij de KNVB als scheidsrechter, een stappenplan uitwerken voor werken voor verenigingen op het gebied van clubarbitrage. Dit is voor verenigingen nog erg onduidelijk en wellicht is het interessant om scheidsrechtersverenigingen en verenigingen te laten samen werken. Dit zijn nu nog twee aparte eilanden.

Kortom, bij beide verenigingsadviseurs hebben veel nuttige informatie gehaald. We hadden van te voren goed gekeken welke verenigingsadviseurs we wilden spreken. Zij werken allebei in de gebieden Noord en Oost. Hier moeten wij ons oprichten met het project. De volgende keer hadden we wel de afspraken op 1 dag moeten plannen. Nu waren we 2 hele dagen kwijt om met deze mensen te spreken. Het is 2 uur reizen naar Zwolle. Dit moeten we de volgende keer zien te voorkomen door het beter in te plannen.

Doelgroep begrijpen

Het zijn van een scheidsrechter bij een vereniging is een apart vak. Door de doelgroep beter te gaan begrijpen, ben ik afgelopen weekend scheidsrechter geweest van JO16-1. De wedstrijd verliep erg soepel en Montfoort JO16-1 won de wedstrijd met 10-1. Ik ben er achter gekomen dat je als scheidsrechter erg sterk in je schoenen moet staan. Zelfs in zo’n wedstrijd kreeg ik nog veel commentaar van de thuisspelende ploeg. Van te voren had ik een observatieschema gemaakt. Het observatieschema had ik verdeeld in 3 categorieën. Dit zijn: de vereniging, de spelers en de begeleiding. Hierin behandelde ik onder andere de sportiviteit van de spelers en begeleiding. Ik gaf dit een ranking door een score te geven van 1 t/m 5. Ik kon er eventueel nog een opmerking bij geven. Ik ben van plan om binnenkort weer een wedstrijd te gaan fluiten. Ik wil dan de observatieschema’s met elkaar vergelijken. Wanneer ik dit heb gedaan, ben ik van plan om naar de vereniging toe te stappen. Dan wil ik vertellen wat ze goed doen, maar ook wat ze minder goed doen.



Bewijs van de wedstrijd

Workshop Agile Scrum

De afgelopen 2 weken heb ik de workshop scrum agile gevolgd. Tijdens het project hadden we nog amper het scrumbord erbij gepakt. We deden scrummen via Trello. Ik heb bij deze workshops de achterliggende gedachte van scrum geleerd. In de workshop heb ik geleerd wat agile is. Agile betekent: het snel en effectief in spelen op veranderingen in de buitenwereld. Daarbij staat tevredenheid van klanten voorop, met oog voor het welzijn van de medewerkers en de gezonde bedrijfsresultaten van de organisatie zelf. Als je scrum goed doet, ben je agile bezig. Scrum is een frame work om agile te werken. Door de workshops heb ik meer kennis kunnen op doen in scrum en agile. Dit wil ik gaan toepassen bij mijn project. Ik wil verantwoordelijk worden voor het scrumbord. Dit wordt de Scrum Master genoemd.

Bij de workshop zijn we dieper ingegaan op welke rol de Scrum Master speelt. Dit waren er veel meer dan ik had verwacht. Hieronder zijn de 8 rollen van de Scrum Master.

De weken erop gaan we aan de slag met de enquête en wil ik de verzamelde informatie verwerken in de brochure. We hebben in de afgelopen weken heel veel informatie verzameld. Over twee weken kom ik weer met een leuke blog over mijn voortgang tijdens dit project.

Tot volgende week 😊


Ook interessant

Geen reacties

    Laat een bericht achter